Класичне визначення школи політекономії звучить так: "Ціна – це виражена в грошах вартість однієї одиниці виробленого товару". Це теорія ціни, заснована на трудових витратах.
Все просто: чим продукт цінніший в очах покупця, чим вищий попит, тим вищий і ціна. На попит впливає багато чинників – регіон, сезонність та інші. У пустелі ковток води може коштувати в 10 разів дорожче, ніж пляшка тієї ж самої води у місті. Хоча собівартість може бути однаковою.
Ціна товару складається з двох компонентів: собівартість та націнка. Актуально це як для виробників та дистриб'юторів, так і для рітейлу, тобто роздрібної торгівлі. Кожна ланка цього ланцюжка закладає в ціну свою собівартість одиниці товару та власну націнку.
Ринкова ціна формується під впливом низки факторів: попиту та пропозиції, витрат виробництва, цін конкурентів та ін. Попит на товар визначає максимальну ціну, що можуть встановлювати фірми. Валові витрати виробництва (сума постійних та змінних витрат) визначають мінімальну її величину.