Дизельний двигун тепловоза перетворює хімічну енергію згоряння рідкого палива або пального газу на механічну енергію обертання колінчастого валу, від якого момент обертання, перетворюючись на тягову передачу, передається провідним коловим парам.

Функціональне призначення – своєчасна подача пального до камер згоряння та відведення з двигуна продуктів спалювання паливно-повітряної суміші. У дизельному агрегаті основу системи складають два насоси. Перший – низького тиску – відповідає за переміщення пального з бака до двигуна.

Двигуном внутрішнього згоряння тепловозах 2ТЕ116, що функціонують на магістральних шляхах, встановлений спочатку заводом-виробником, є дизель-генератор типу 1А-9ДГ Для модернізації даних тепловозів штатні дизелі змінюються на нові дизель-генератори 1Д80Б.

Раніше, та й зараз, на дільницях де працюють тепловози, вагони опалювалися та опалюються вручну, вугіллям. У вагоні встановлений водогрійний котел (в одному з тамбурів) він гріє воду і гаряча вода циркулює по трубах системи опалення, вона всім знайома – під ногами в купе біля вікна і коридорі, там-таки.