Педагогічна діагностика – сукупність прийомів контролю та оцінки, спрямованих на вирішення завдань оптимізації навчального процесу, диференціації учнів, а також удосконалення освітніх програм та методів педагогічного впливу (тобто перевірки та оцінки).

Сутність педагогічної діагностики – вивчення результативності навчально-виховного процесу у школі на основі змін на рівні навченості та вихованості учнів та зростанні педагогічного майстерності вчителів (А. І. Кочетов).

У педагогіці виділяють такі методи педагогічної діагностики: спостереження, педагогічний експеримент, анкетування, бесіда, інтерв'ю, опитування, тестування, вивчення педагогічної документації (програми, УМК, портфоліо професійної діяльності).

Педагогічна діагностика забезпечує вивчення навчально-виховного процесу, сприяє виявленню передумов, умов та результатів педагогічного процесу з метою його оптимізації та обґрунтування його результатів для розвитку суспільства (К.