Довільні форми запам'ятовування та твори починають складатися у віці чотирьох – п'яти років. Найбільш сприятливі умови для оволодіння довільним запам'ятовуванням та відтворенням створюються у грі, коли запам'ятовування є умовою успішного виконання дитиною взятої на себе ролі [9, с. 206]. Oct 4, 2016

В середньому дошкільному віці (між 4 та 5 роками) починає формуватися довільна пам'ять. Свідоме, цілеспрямоване запам'ятовування та пригадування з'являються лише епізодично.

Довільна пам'ятьце свідомий процес, який передбачає досягнення результату усвідомлену постановку мети і докладання певних зусиль.

Мухіна підкреслюють, що в дошкільному віці переважає мимовільна пам'ять. У дошкільника зберігається залежність запам'ятовування матеріалу від його особливостей, як емоційна привабливість, яскравість, уривчастість дії, руху, контраст.